Afvallen met appels
20180309-strooppotjes-marijkpronk-3

Afvallen met appels

Veel mensen kampen tegenwoordig met overgewicht. Er begint acceptatie te ontstaan voor overgewicht omdat zoveel mensen te zwaar zijn. Ook de mode veranderd duidelijk. Tegenwoordig is het bijna hot als je curvy bent. Voor de gezondheid is overgewicht echt niet goed en de meesten balen er ook wel van dus… tijd voor verandering.

Wist je dat je met appels kan afvallen? 

In de afgelopen jaren zijn al heel wat diëten voorbij gekomen. In de jaren ‘80 was vet de boosdoener van overgewicht, vandaag de dag zijn dat vooral de koolhydraten. Massaal zit men aan het super ongezonde eiwitdieet, dat overigens maar tijdelijk werkt. Er is de afgelopen jaren zo veel informatie bij gekomen over voeding dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Toch is het vrij simpel: om af te vallen hoef je maar met 3 punten rekening te houden.

1)      Eet niet meer calorieën dan je verbrandt
2)      Verhoog je spiermassa zodat je stofwisseling versnelt
3)      Eet vooral basisch voedsel 

Eet niet meer calorieën dan je verbrandt

Het is belangrijk dat je weet hoeveel calorieën je verbrandt op een dag. Normaal gesproken, bij een actief leven en een jong iemand, is dat voor een vrouw 1900 en voor een man 2400 calorieën. Maar als je de hele dag zit en weinig beweegt, zal dat al aan een hoge kant zijn en kun je dikker worden. Dus ben kritisch en bekijk hoe actief je bent. Ben je niet zo actief dan kun je als vrouw het beste maar 1500 calorieën eten en als man 2000 (maar nooit minder dan dat!!!). Natuurlijk is elke calorie anders en kies je uiteraard verstandig door suikerproducten en snel voedsel achterwege te laten. Hou het maar eens bij met een app wat je eet op een dag, want vaak is het meer dan goed voor je is. Eet je te weinig zoals bij crashdiëten (minder dan 1500 calorieën op een dag), dan zal het lichaam in de spaar-/overlevingstand gaan omdat het denkt dat het hongersnood heeft en zal het lichaam spieren gaan opeten voor energie. Het is echt heel moeilijk om uit deze spaarstand te komen, want zodra je meer eet wordt alles omgezet in vet voor de eventuele nieuwe hongersnood (zoals het lichaam die ervaart). Het enige dat werkt is spieropbouw en langzaam meer eten, zonder spieropbouw kom je hier niet meer uit.

Verhoog je spiermassa zodat je stofwisseling versnelt

Ook je spiermassa zegt heel veel. Een bodybuilder heeft door zijn spiermassa veel meer voedsel nodig omdat zijn stofwisseling door de grote spiermassa enorm snel is geworden. Iemand die weinig spiermassa heeft of ouder is dan 50 jaar (tenzij veel spieropbouw) heeft een tragere stofwisseling dus moet minder eten anders wordt hij/ zij te dik.

Je spiermassa bepaalt je stofwisseling, dus hoe gespierder hoe sneller je stofwisseling is en hierdoor kun je meer eten (uitzonderingen daargelaten).

Na je 25e verlies je elk jaar 1% van je spiermassa. Dat klinkt niet veel maar de stofwisseling vertraagt dan dus al heel langzaam. Wanneer je 35 bent en je traint niet, ben je al 2 kilo spiermassa kwijt. Je moet je voorstellen dat 1 kilo spieren 80 tot 120 calorieën extra verbruikt. Dus je kunt op je 35ste al tussen de 160 en 240 calorieën minder eten. Dat betekent dat wanneer je 50 bent en niet traint, je ongeveer 10 kilo spieren kwijt bent. Het vervelende is dus dat je bijna 1000 calorieën minder kunt eten. Als je niet actief bent, dan zul je na je 50ste flink gaan aankomen. Vrouwen hoor je vaak zeggen ‘sinds de overgang word ik dikker’, ja, dat komt door spierafname en ook door 90% afname van het hormoon progesteron dat een vrouw slank houdt. 

Ga aan spieropbouw doen, dat is het geheim! Maar vaak zie je dat mensen boven de 50 niet gauw meer gaan sporten. Ze trainen vaak weinig tot niet meer en het lijnen lukt niet omdat ze nog maar zo weinig kunnen eten. Daardoor komt hun lichaam in de spaarstand en zo zitten ze in een vicieuze cirkel.

Naast de voeding die je moet aanpassen, is elke dag 1 uur beweging enorm belangrijk. Ga nordic walking doen, elke dag als je niet van de sportschool houdt, dit verhoogt je spiermassa flink, zeker als het met een flinke pas gaat. Maar vooral spieropbouw maakt slank, cardio doet dit minder (het werkt wel, maar minder snel).

Eet vooral basisch voedsel 

Naast sporten is het ook mega belangrijk dat je de voeding verandert. Die appels, waarom begin ik dit artikel daarmee? Appels hebben het vermogen de bloedsuikerspiegel te verbeteren. Juist de suikerspiegelschommelingen geven zoveel trek tussendoor en maken dikker. Verder verbeteren appels de darmflora en een gezonde darmflora maakt slank. De pigmenten in de schil (anthocyanen) hebben een eigenschap om obesitas tegen te gaan en hebben verbindingen die de spijsvertering bevorderen wat gunstig is bij gewichtsverlies. Appels ontgiften daarnaast ook nog eens. Een bijkomend voordeel: appels verbeteren het cholesterol en verminderden de kans op bepaalde kankers. In appelstroop zitten veel appels, dus dat is een perfect product hierbij. Het voordeel van appelstroop is dat er veel ijzer in zit en dat is ook belangrijk bij het afslanken. Wanneer je te weinig ijzer in je lichaam hebt, zul je vaak moe en snel kortademig bij beweging zijn. Juist omdat beweging net zo belangrijk is bij afvallen, is een volkoren boterham met stroop elke dag een geweldig idee.

Verder zijn appels en appelstroop (zonder toegevoegde suiker) enorm basisch. Basisch voedsel is wat de organen ontgift, het voedt het lichaam en het stimuleert afvallen. Als je gezond wilt afvallen dan dient 70% van wat je eet basisch voedsel te zijn. Hieronder zie je een opsomming van producten die je juist veel moet eten of moet mijden als je wilt afvallen. De rode groep laat je 100% weg, de blauwe groepen met mate en de groene groep daar eet je 70% van elke maaltijd van. Je zou al eens kunnen beginnen met de rode groep af te bouwen en te mijden en voor elke maaltijd (15 min) een appel te eten. Op je brood doe je dan alleen suikervrije appelstroop. Daarnaast eet je super veel groente en ga je flink bewegen. Ik durf te wedden dat de kilo’s eraf vliegen.

ENORM VERZUREND STERK VERZUREND BASIS VOEDSEL LICHT VERZUREND
Niet eten Weinig van eten Veel van eten Gewoon van eten
Koffie Vlees Groente  Noten
Alcohol Vis Fruit Zaden
Zwarte thee

Eieren (niet heel
zwaar verzurend)

Suikervrije appelstroop Pitten
Frisdranken

Melkproducten (melk
zelf richting basis)

Suikervrije jam Volkoren graan
Kunstmatige zoetstoffen   Kokos Peulvruchten
Varkensvlees   Kruiden Soja
Wit bloem   Kruidenthee  
Suiker   Aardappelen  
Fast food   Zoete aardappelen  
Snoep   Amandel en paranoot  
Koek   Kiemgroente en zelf
gaan kiemen
 
Toetjes   Kastanje  


Wil je meer informatie over sporten en voeding, kijk dan in mijn boek 'Wegwijs in sportvoeding of maak een afspraak om je klachten te bespreken, via www.persoonlijke-voeding.nl. Ik kan meer dan alleen mensen helpen bij het afvallen. Elke vraag is welkom!  

Gezonde groet,

Irene Lelieveld
(kinesioloog, voedingstherapeut en auteur van 12 gezondheidsboeken)

Mooi artikel over Frutesse in rubriek Smaakvol

In de regionale dagbladen van de Holland Media Combinatie verscheen op zaterdag 24 november in de rubriek Smaakvol dit leuke artikel over onze fruitstropen. 

> lees verder

Een natuurlijke energie boost met appelstroop

De meeste van ons staan ’s ochtends vroeg op en duiken er ’s avonds laat weer in. Daartussenin ondernemen we allerlei activiteiten die meer of minder energie kosten. Deze activiteiten verschillen natuurlijk ontzettend per individu. Het samenstellen van een algemeen gezond voedingspatroon is daarom eigenlijk niet te doen. Het is wel mogelijk om voor jezelf te berekenen hoeveel energie jij nodig hebt en hoeveel calorieën daartegenover staan. 

> lees verder

Als beste uit de test bij de Consumentenbond!

Deze week hebben we gelezen dat ons product Frutesse Rinse Appelstroop als beste is getest door de Consumentenbond. Het artikel waarin de verschillende appelstropen met elkaar worden vergeleken kun je lezen in de uitgave van de Consumentengids van september 2018. De vruchtenbereiders van Frutesse zijn ontzettend trots op dit bericht. Dit bevestigd dat we met Frutesse een écht kwaliteitsproduct neerzetten.

> lees verder
Pagina